onsdag 3 mars 2010

HDMI-växeln boven i dramat

Tjipp!

Såg första DVD-"rullen" med JVC NX-N670:an igårkväll. Innan dess hade jag gått igenom menyer och inställningar i jakt efter valmöjlighet att välja en trevlig upplösning att få bilden uppskalad till. Fick dock inget napp. Utgick således ifrån att doningen själv valde optimalt läge, likt vissa andra digitalt anslutna doningar är förmögna att göra.

Först efter att filmen var färdigbetittad och lyset åter var tänt i boningen, såg jag att fjärrisen hela kvällen haft en knapp märkt "Resolution", vilken vid bestämd men varsam beröring, ändrar skalningsupplösningen som utskickas genom slangen till bildvisarenheten!

När jag då växlade från standardupplösningen upp till 720p, dök det omedelbums upp en hel massa vita prickar som störde i bilden, varpå skärmen växelvis helt svartnade! Hoppade vidare till 1080i. Här var det betydligt bättre, men en viss mängd vita prickar nojsade fortfarande omkring på tevens bildyta.

Störningar är ju som bekant störande för de flesta *high hat*, så felsökandet igångsattes därmed för fullt. Har även tidigare, emellanåt haft en del problem med störningar och svartnande bild över HDMI (och även DVI, för datamaskinen), men aldrig av sådan magnitud som här uppvisades! Har funderat över hur mycket (om alls) ström- och framförallt högtalarkablage kan störa ut HDMI-signalerna och har testat att separera kablarna efter bästa förmåga - med blandat resultat. Vad som däremot på riktigt verkar lösa problemet, är att undvika användning av HDMI-växel. I alla fall den jag har i min ägo. Testade att istället köra in DVD:n direkt in i teven och nu verkar problemen vara borta!


Boven i dramat: "högkvalitativ" 4-vägs HDMI-växel ur Netonnet®'s
sortiment av måndagsexemplar.
För övrigt är dammet du ser bara en
ren synvilla!



Då jag kör in 5 doningar i teven via HDMI och då teven samtidigt bara har 2 ingångar, blir det dock ett helsikes stretande att klänga över teven och fippla med slangarna varje gång man vill byta enhet. Det går ju inte, va! Så vad skall jag nu mig till taga?
  • Uppjaga en ny, mer kvalitativ växel är ena alternativet.
  • Byta receiver till en sån där modern rackare, med stöd för en massa HDMI-kanaler som den kan växla mellan, är det andra.

En firma som heter "Gefen" tillverkar visst bra switchar. Dessa har emellertid prislappar i tiotusenkronors-intervallet(!) Knappast något rimligt alternativ för en normalanvändare som en själv. Tills en mer kreativ lösning på det hela uppkommit, blir min lösning i dagsläget att istället helt sonika utstöta ett lätt uppgivet:

"MMMUUUUUU!!
"

Tjipp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar