onsdag 16 juni 2010

Några nya pryttlar att joxa med!

Tjipp och välkomna tillbaka!

För några veckor sedan gick mitt graffakort i graven väldigt hastigt och lustigt då dess båda DVI-portar plötsligt slutade skicka någon signal. Skickade tillbaka kortet, vilket inte längre fanns i lager, så jag fick istället möjlighet att investera i någonting annat, dock med ett avdrag på ursprungsvärdet, vilket jag tyckte lät väldigt märkligt då garantitiden fortfarande inte utgått. Men så var iaf fallet och det var bara att bita i det sura äpplet.

Då jag inte hittade något annat graffakort ur firmans sortiment som föll på läppen, valde jag istället att satsa på en NAS till hemnätverket. Så jag bestämde mig slutligen för en s.k. Xtreamer eTRAY.. zzzzz (bara lite "h4xxor", "1337" och "w4r3z" som saknas i namnet för att det skall bli riktigt pinsamt nördigt!). Det är hursomhelt en mycket kompakt liten doning som förutom att lagra filéer i nät även skall ha möjlighet att agera filserver, ja t.o.m. webbserver, på det stora Internätet. Den har likt andra NASar även USB-portar, så man kan koppla in sina normala externa diskar och skrivare till enheten och dela ut i nätverket. Den skall även, likt namnet antyder, kunna streama video och musik. Det verkar även som den är förmögen att tanka filer för alldeles egen maskin, detta tros ske genom bittorrent.

Apparutten står just nu och synkar de båda 2TB-diskarna jag preppat den med. Detta då jag valt att köra den i speglat läge (RAID1), vilket innebär att innehållet på den andra disken är en direkt spegling av det som ligger på den första, vilket ger en extra säkerhet om en av diskarna skulle krascha, som då bara kan bytas ut, utan att någon data går förlorad.
Synkningen kommer ta hela natten i anspråk, så än så länge har jag inte haft möjlighet att testa denna doning i någon högre utsträckning. Det skall bli intressant att se hur den sköter sig. Mer om denna NAS inom kort. Därför sparar jag lite på bildgödslandet, hähä...


Ett stycke NAS startar upp...


Skaffade idag även en nytt trådlöst s.k. "deskset" (Deltaco TB-102); dvs. en tangentbräda och en mus i ett trevligt litet paket (dock utan röda snören). Började dock ana en viss oråd när jag upptäckte hur halvdant grejerna låg nerpackade i kartongen. Uppenbarligen ett fall av ånger/öppet köp från en tidigare kund. Ett visst mått av huvudbry uppstod vidare, då den lilla USB-mottagaren inte upptäcktes av systemet i varken Windows 7 eller XP. Visade sig emellertid att den fungerade olika bra i olika USB-portar på datamaskinerna jag testade den med. Mycket märkligt! Funkar dock tillfredsställande nu, om det är vid fri sikt mellan styrdonen och mottagaren, vill säga. Har bara testat den en liten stund, men tyckte musen uppförde sig lite ryckigt, bara p.g.a. det faktum att jag kopplat mottagaren till en port på baksidan av datamaskinen, vilket således inte ger apparaturen fullständigt fri sikt. Får hoppas att den bättrar sig på den punkten genom omsynkning eller nåt.


En lurkig nedpackning, eller "gangsta wrap" som de säger borta i Staterna


Uppenbarligen har någon av Deltacos ingengörer en underlig fetish för skruvar...


Mottog även ett litet kuvert med minneskort med posten denna onzdag. Beställde bl.a. ett microSD-kort på 8GB, men fick ett på 16GB istället, till samma pris. En tabbe av leverantören som jag knappast gråter över. Valde även att ta steget från 16 till 32GB på fullstor SD, för att använda i TZ10-kameran (se här). Kan nog vara bra om man skall filma länge sessioner i HD.



På tal om kameror, så har jag nu hunnit dra av några bilder med den lille röde Pannan. Automatiken är betydligt bättre än i FX150:an och den presterar även märkbart bättre vid fotning utan blixt, vilket i fallet med FX150:an direkt innebar ofokus och brus om inte ljuset var fullgott. Så illa är det alltså inte på långa vägar med TZ10:an. Filmning i formatet AVCHD Lite i 720p på hösta kvalitetsintällningen fyller omkring 100MB i minuten, vilket är fullt jämförbart med föregångaren FX150:s minnesslukning. Med ett minneskort på 32GB bör man således kunna rymma cirka 320 minuter video. Det hade blivit en mastodontrulle av sällan skådat slag! ;^)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar